Woensdag 11-10 Canada - Reisverslag uit Chatham-Kent, Canada van Alex Boegheim - WaarBenJij.nu Woensdag 11-10 Canada - Reisverslag uit Chatham-Kent, Canada van Alex Boegheim - WaarBenJij.nu

Woensdag 11-10 Canada

Door: Alex Boegheim

Blijf op de hoogte en volg Alex

11 Oktober 2017 | Canada, Chatham-Kent

Op de woensdag ben ik met Greg en Paul, twee vrienden van Marcel die werken op een orchard met het experimenteren van verschillende fruitsoorten en noten, naar de College of Agriculture gegaan. Het maakt deel uit van the University of Guelph en het is een van de hoogst aangeschreven opleidingen van landbouw. Hierdoor komen er studenten van heinde en verre naar deze school voor de opleiding op verschillende sectoren van landbouw. We zijn daar wezen kijken op verschillende onderdelen.

De eerste was over de veehouderij. We keken eerst rond bij de koeien. Elke koe had zijn eigen plaatsje waar hij gevoerd werd, waar hij gemolken werd etc. De kalfjes van 6 dagen tot 3 weken oud zaten in een speciale opvoed ruimte. We konden ook zien hoe het voer werd vermalen en gemaakt. Ook hadden we heel erg geluk, want de hoeven werden geveild en dit gebeurt maar 2 keer per jaar. Hele kleine kans dus dat je dat meemaakt.

Daarna gingen we kijken bij een nieuw gedeelte van varkens, hier kwamen nieuwe technologieën te pas om verschillende dingen gemakkelijker en hygiënischer te maken, maar het was verder niet heel verschillend van de oude methoden.

Daarna zijn we naar een biomachine gegaan die vanuit mest biobrandstof maakte, en het werkte ook enorm goed. Ook hadden ze daar wat andere experimenten op kleinere schaal, zoals een experiment met "duck weed".

Als laatste zijn we naar de orchard gegaan van Greg en Paul. Ze hadden verschillende dingen in de groei. Zo probeerde ze hazelnoten en gember te verbouwen in Canada (het verliep behoorlijk goed) en ook verschillende appels, maar hun grootste project was het verbouwen van "Sample"-appels. Dit waren appels die nog geen naam hadden en nog niet verbouwt werden op grote schaal. Zij gingen daar testen of de appels een mooie kleur hadden, een goeie smaak, een stevige structuur, een voldoende grootte of de takken sterk waren, etc.

Daarna ben ik weer naar huis gegaan en hebben we super lekker gegeten. We hadden een pasta met een vleesragout gemaakt met hertenvlees, waarvan Marcel het hert zelf heeft geschoten en boontjes.

Ik heb heel veel geleerd daar en ik ben Greg en Paul heel dankbaar voor de ontzettend leuke, maar ook zeer leerzame dag! :)